Zo’n 80% van de prefab daken die Emergo in de fabriek produceert, wordt in eigen beheer gemonteerd op de bouwlocatie. Johan Rozendom en Stephan Pennings coördineren en monitoren het proces van startgesprek tot eindmontage en oplevering. Ze zijn het aanspreekpunt voor de opdrachtgever en aannemer.
Johan en Stephan zijn verantwoordelijk voor de planning, coördinatie en kwaliteitscontrole van de montagewerkzaamheden op bouwlocaties. Als montageleider houdt Johan zich bezig met de langetermijnplanning en stuurt vanuit Almelo de drie montageleiders/-coördinatoren aan. “Ik ben hun vraagbaak als dingen moeten worden uitgezocht op kantoor.” Stephan stuurt de montageteams van de projecten aan. Hij coördineert en monitort de technische uitvoering van projecten; van voorbereiding tot eindmontage. “We zijn een volwaardige afdeling binnen Emergo en het visiteplaatje voor onze klant. Daar zijn we ons heel erg bewust van. De klant ziet de fabriek niet, alleen het product en de montagemedewerkers,” vertellen beiden.
Veiligheid en planning
“Voor de aanvang vindt een startgesprek plaats met de aannemer en de onderaannemer, waarbij we de veiligheid bij de montage en de planning doornemen, en bespreken wat we tegen kunnen komen.” Zodra de monteurs aan de slag gaan, is Stephan wekelijks op de bouwplaats om de voortgang te monitoren. “Wij zijn er om te controleren dat de kwaliteit van het product goed is en de montage volgens de tekeningen en voorschriften plaatsvindt.” Zijn werk en betrokkenheid wordt gewaardeerd, vertelt hij. “De aannemers en opdrachtgevers hebben een direct aanspreekpunt van Emergo.” De montageafdeling van Emergo werkt met een vaste groep onderaannemers, die regionaal worden ingezet. “Veel partijen die voor ons werken willen graag voor ons blijven werken. Het is voor ons hierdoor eenvoudiger om de juiste kwaliteit te krijgen. De meesten weten wat wij van hen verwachten.” Je bouwt een vertrouwensband met elkaar op, aldus Johan. “Als de planning van de aannemer verschuift, proberen we de jongens op een andere manier aan het werk te krijgen.”
In eigen beheer
Johan werkt alweer ruim 18 jaar bij Emergo, sinds 2006. “Ik heb echt de begintijd meegemaakt, op de oude productielocatie. Na mijn opleiding civiele techniek heb ik periode vrijwilligerswerk gedaan en direct erop ben ik begonnen bij Emergo. Ik had heel weinig ervaring in de prefab industrie, dus ik ben eerst een paar maanden in Stadskanaal geweest om daar te leren hoe alles werd gemaakt.” Al snel werd Johan gevraagd om de productie in Almelo te gaan leiden. “Er liepen vier man in de fabriek. Het was nog heel kleinschalig, in een oude hal, en pionieren qua omstandigheden.” Al na twee jaar vertelde Koos Wessels aan Johan dat Emergo de montage van de kappen in eigen beheer wilde uitvoeren, met de vraag of hij daarin iets wilde betekenen. “Dat heb ik met beide handen aangegrepen.”
Team op pad
Met een team van vier medewerkers ging Johan in 2008 van start, blikt hij terug. “In het begin was ik zelf de coördinator. Ik deed de langetermijnplanning, maar ook de begeleiding op de bouwplaats zelf. Omdat we zo hard groeiden, was dat niet meer door één persoon te doen, dus hebben we al snel de eerste montageleider/-coördinator aangesteld. Als snel kwamen we erachter dat we eigenlijk drie coördinatoren nodig hadden, verdeeld over drie regio’s. Ik denk dat we gemiddeld met zo’n 70 à 80 personen buiten aan het monteren zijn. Vanuit ons kantoor in Almelo ondersteunen we de coördinatoren, zodat ze met de juiste informatie op pad gaan en weten welk team op pad gaat. Als we een project in opdracht hebben, komt die bij mij in de planning te staan. En zodra ik dichterbij bij de datum kom, ga ik op zoek naar onderaannemers of de eigen ploeg om het werk in te plannen.”
Het zonnige zuiden
Stephan werkt sinds 3 jaar als montagecoördinator voor Emergo. Hij komt uit het zonnige Zuiden, zoals hij zijn Brabantse wortels samenvat. De hele regio ten zuiden van de lijn Dordrecht-Nijmegen vormt zijn werkgebied. Hij neemt meer dan 30 jaar ervaring in de bouw mee. “Vanuit mijn militaire diensttijd ben ik meteen in de bouw terechtgekomen, in dienst van een dakdekker.” Rugproblemen, vooral met het pannendekken, maakten het werk steeds zwaarder. “Toen Emergo op m’n pad kwam, met een functie van montagecoördinator, hoefde ik geen twee keer na te denken. Als dakdekker is het werk vaak heel erg gehaast. Bij Emergo wordt alles overlegd, voordat je ergens “ja” op zegt. Er wordt met je meegedacht. Dat is superfijn. Als ik met een vraag zit, bel ik bijvoorbeeld Johan of een werkvoorbereider.” Hij houdt van de afwisseling en dynamiek die zijn rol met zich meebrengt: “Je bent met meerdere projecten bezig, van het begin tot het einde. Als het werk zonder opleverpunten wordt voltooid, is het helemaal perfect.”
Veilig werken staat op 1
Voordat Emergo het startgesprek aangaat, krijgt de aannemer een e-mail met de veiligheidsvoorschriften, een v&gplan, vertelt Stephan. “Veiligheid staat bovenaan bij Emergo. We benoemen in het startgesprek hoe de steiger moet staan. Het komt wel eens voor dat het toch niet in orde is. Dan moet ik optreden. Dat vind ik nooit vervelend.” Johan valt hem bij: “Onze medewerkers mogen stoppen met het werk totdat de veiligheid op de werkplek voor elkaar is. Iedereen moet veilig kunnen werken en aan het eind van de dag weer gezond naar huis gaan. Het is een rol van de montagecoördinator om daarop toe te zien.” Hetzelfde geldt voor het monitoren van de werkdruk, stelt Stephan: “We hebben een planning van het aantal daken die in een week worden geplaatst. Daarin proberen we altijd de wens van de aannemer te volgen en als dat niet lukt bekijken we in goed overleg met de aannemer wat de mogelijkheden zijn.”
Ons montageteam is sociaal en heel erg betrokken bij hun werk