Die samenwerking begon met hooguit twee vrachten per week. Inmiddels zijn het er gemiddeld 50 per week, met pieken van soms wel 25 wagens op één dag. Op zoek naar meer logistieke efficiency belde Koos Wessels jaren geleden Ate Pultrum eens op. “We werkten tot dan toe met een transporteur die weliswaar onze spullen goed vervoerde, maar vaak met lege wagens terug reed. Dat moest slimmer kunnen, dachten wij.”

 

Gelijkgestemde bedrijven

Ate: “Ik ben in de auto gestapt en naar Stadskanaal gereden, waar we samen een kop koffie dronken in de keet. (Toen nog het kantoor van Emergo, redactie) Wij rijden met Pultrum door het hele land en zijn eigenlijk zo min mogelijk leeg. Dat was waar Emergo naar op zoek was. Als wij onze rondjes goed maken, kan Emergo ook goed concurreren. Die samenwerking versterkt elkaar. Het klikte bovendien meteen goed. Dat heeft te maken met een stukje DNA. Hoe we met elkaar omgaan, wat voor taak we hebben voor onze naasten, een arbeidsmoraal van niet de handdoek in de ring gooien als het moeilijk wordt. Het voelde heel positief.”
 
Ate Pultrum
Ate Pultrum
   

Optimale logistiek en belading

Koos: “Inmiddels is er van alleen ‘rondjes maken’, zoals Ate dat net noemde, allang geen sprake meer. Pultrum is voor ons echt een co-maker geworden. We zijn samen continu op zoek naar hoe we, ook vanuit het oogpunt van de CO2-uitstoot, de logistiek en belading van de vrachtwagens optimaal inrichten. We willen wel zoveel mogelijk tegelijk vervoeren. Dat kan door zo laag mogelijk geladen te zijn en dus met zo klein mogelijke wielen te rijden. We beschikken bij Emergo ook over een volledig geautomatiseerd systeem waarmee wij per vracht al een complete vrachtwagenindeling maken. Wij kunnen dus bij Pultrum precies aangeven welke vrachtwagens we nodig hebben.”
 
Koos Wessels
Koos Wessels
 

Als collega’s voor elkaar

Ate: “In de aanloop naar projecten schuiven wij ook aan zodra de logistiek voorbij komt. Het aantal verkeersbewegingen rondom bouwplaatsen is vaak onnodig groot, hoe kunnen we dat samen oplossen? Tegenwoordig komen wij bijvoorbeeld met een kraan en hijsen onze mannen de daken erop, sámen met de mannen van Emergo. We zijn echt onderdeel geworden van het bouwteam, waarbij we in de planning meteen bekijken voor welke andere zaken onze kraan op zo’n dag ingezet kan worden. Je vertrouwt elkaar steeds meer toe. Neemt ook voor de aannemer dingen mee, vervoert het afval retour. Onze chauffeurs voelen zich inmiddels ook echt collega’s van de mannen bij Emergo.” “En andersom,” vult Koos aan.
 
 

Nooit een nee

Koos: “Het mooie van deze samenwerking is ook dat we hele korte lijnen hebben. En wij ervaren nooit een nee. Emergo groeit hard. We hebben wel eens dagen dat we 25 wagens op een dag nodig hebben en die piek wordt dan netjes ingevuld.” Ate: “En als wij dan bellen op zo’n dag, van ‘Het lukt wel, maar de laatste wagens komen om half acht binnen’, dan staat er altijd iemand van Emergo klaar om die wagens te laden.”
 
 

Data, digitalisering en mensen

Door de jaren heen is de samenwerking dus steeds hechter geworden. Met als volgende stap nu gedeelde ICT-systemen. Ate: “Met een koppeling van onze systemen gaan we over heel veel data beschikken die ons inzichten geven waardoor we samen nog slimmer kunnen werken. Hoe kunnen we nog sneller lossen? Hoe kunnen we zorgen dat de processen niet vertragen als de wegen dichtslibben? Daar denken we nu al samen over na.”
“Maar,” zeggen beide instemmend: “Onze medewerkers blijven in al die processen een cruciale rol spelen. We functioneren als team en hebben iedereen nodig in dat team. Onze mensen maken daarin echt het verschil en daar mogen we allebei trots op zijn.”
 
Emergo Pultrum Vrachtwagen
 
Emergo Visie nr9 Voorpagina

Dit artikel komt uit onze eigen blad Emergo visie. Klik op de link om te lezen.

Nr. 9 - Maart 2019